چکیده :
ترجمه ماشینی:
دکتر مک نامارا یک عصب شناس با اشتیاق به درک پدیده های مذهبی است.
این کتاب دمی خوشایند برای علم دین است، زیرا مکنامارا علاقهای به استدلالهای خستهکنندهای که اغلب در آثار مقایسهای مانند این مبهم هستند، ندارد.
مک نامارا در بخش اول کتاب برخی از این استدلالها را به طور عمیق بررسی میکند، مانند استدلال «دین توهم است» و چندین مورد از تغییراتی که دین را به «اشتباه عصبی» یا «دستگاه شناختی اشتباه» نسبت میدهند.
این استدلالها عمدتاً مبتنی بر فرضیات دلخواه هستند که خود بهطور تجربی ثابت نشدهاند.
در عین حال، مک نامارا یک عذرخواهی مذهبی نیست.
او همچنین علاقه ای به انتقاد از الحاد ندارد، موضعی که او بیان می کند "صداقت زیادی دارد".
او بیشتر علاقه مند به ایجاد یک کار مقایسه ای محکم است که با نگاهی انتقادی و بی طرفانه به عصب شناسی، شیمی عصبی و نورودینامیک که در تفکر مذهبی، مناسک و سایر فعالیت هایی که مذهبی تلقی می شوند، نگاه کند.
او با این کار مدلی از "خود" را می سازد که بر حسب مدارهای مختلف مغز مانند قشر جلوی پیشانی، ناحیه پیشانی گیجگاهی و نواحی لیمبیک تعریف می کند و نشان می دهد که چگونه حتی با داده های تجربی جامد کمی که در اختیار داریم، می توان آنها را کنار هم قرار داد.
یک نظریه منسجم در مورد عملکرد و مکانیسمهای فعالیت دینی و اینکه چرا این همه همهجا وجود دارد و در بسیاری از موارد در ایجاد تغییرات واقعی برای بهتر یا بدتر شدن مؤثر است.
یک همراه خوشآمد برای آثار جاستین بارت، اسکات آتران، دیوید ویلسون یا هاروی وایتهاوس - در واقع، فکر میکنم مکنامارا میتواند به خوبی بتواند مدتی را با نوشتههای کارل یونگ یا آنتونی استیونز بگذراند، زیرا بسیاری از ایدههای مک نامارا به وضوح هستند.
به پیشگویی یونگ مفاهیم مک نامارا از "خود ایده آل" (تصاویر کهن الگوی یونگ)، دگرگونی خود (تبدیل نفس) و دیدگاه بیولوژیکی او از طیف بین اسکیزوفرنی و عملکرد طبیعی ذهنی، خود تکه تکه (کمپلکس ها و شکل های ناخودآگاه جمعی) و غیره.
یک تطابق نسبتاً تمیز تشکیل دهید.
تنها بحث کوچک من این است که مک نامارا در اکثر موارد فقط میتواند نظریه خود را با ادیان رایجتر مانند سنتهای مسیحی یا بودایی مقایسه کند - با این حال، این به دلیل برنامهای از قبل موجود نیست، بلکه صرفاً یک موضوع شخصی خودش است.
تجربه.
او در اوایل به این محدودیت صریحاً اعتراف می کند و ابراز امیدواری می کند که بتوان تحقیقاتش را در سنت های دیگر مانند بسیاری از ادیان مشرک یا بومی جهان به کار برد.
از آنجایی که او این روایات را نادیده نمی گیرد و با آنها محترمانه رفتار می کند، بلکه فقط عدم صلاحیت خود را در آنها اظهار می کند، به نظر می رسد که دستور کار او موضعی کاملاً علمی و غیر انکارآمیز است.
علاوه بر این، او از چندین نمونه از گزارشهای دین بومی استفاده میکند تا نشان دهد که چگونه میتوان آن را از دیدگاه او درک کرد، او فقط قادر به پیگیری آنها در هیچ عمقی نیست.
به گمان من، کار آینده با انجام مطالعات بیشتر، جزئیات را پر خواهد کرد.
مخاطب این کتاب چه کسانی هستند؟ هیچ نظری ندارم؛ به عنوان یک روانپزشک، هیچ مشکلی در پیروی از استدلال های دقیق مک نامارا نیافتم.
با این حال، من گمان میکنم که برخی ممکن است در بخشهای عصبشناسی و شیمی اعصاب گم شوند، اگرچه اینها به وضوح برای مخاطبان فنی نوشته نشدهاند.
تصور میکنم که یک خواننده غیرعادی تحصیلکرده میتواند با سهولت نسبی در این کتاب پیمایش کند، اما آن را با کمی نمک بپذیرد.
امیدواریم این بررسی برای شما مفید بوده باشد.
dr.
mcnamara is a neuroscientist with a passion for understanding religious phenomena.
this book is a welcome breath of life into the science of religion, in that mcnamara is not interested in tiresome "debunking" arguments that so often cloud the issue in comparative works like this.
mcnamara examines some of these arguments in depth in the first part of the book in fact, such as the "religion is delusion" argument, and several of the variations that attribute religion to "neural misfiring" or "mistaken cognitive apparatus".
these arguments are mostly based on arbitrary assumptions that have not themselves been established empirically.
at the same time, mcnamara is no religious apologist.
nor is he interested in criticizing atheism, a position he states has "a great deal of integrity".
he is, rather, interested in establishing a firm comparative work that looks critically in a sober unbiased way at the neurology, neurochemistry, and neurodynamics that occur in religious thinking, ritual and other activities deemed religious.
in so doing he constructs a model of the "self" which he defines in terms of various brain circuits such as the prefrontal cortex, frontotemporal area and limbic regions, and shows how even with what little solid empirical data we have, one can put together a coherent theory regarding the function and mechanisms of religious activity, and why it is so ubiquitous and, in many cases, effective at producing real changes for better or worse.
a welcome companion to the works of justin barrett, scott atran, david wilson or harvey whitehouse--in fact, i think mcnamara would be well served spending some time with the writings of carl jung or anthony stevens, since many of mcnamara's ideas are clearly presaged by jung.
mcnamara's concepts of "ideal selves" (jung's archetypal images), transformation of self (transformation of the ego) and his biological view of the spectrum between schizophrenia and normal mental function, fractionated self (complexes and figures of the collective unconscious) and so on form a relatively clean match up.
my only minor quibble is that mcnamara is for the most part only able to compare his theory to the more mainstream religions such as christian or buddhist traditions--this is not due to any preexisting agenda, however, but merely a matter of his own personal experience.
early on he admits this limitation plainly and expresses a hope that his research can be applied to other traditions such as the many polytheistic or indigenous religions of the world.
since he does not dismiss these traditions and treats them with respect, but only professes his lack of qualification in them, it seems clear that his agenda is a purely scientific and non-dismissive stance.
moreover, he does use several examples of reports of indigenous religion to show how it can be understood from his perspective, he is just not able to pursue them in any great depth.
future work, i suspect, will fill in the details as more studies come in.
overall an excellent monograph on the neuroscience of religious phenomena.
who is the audience for this book? i have no idea; being a psychiatrist i found no difficulty in following mcnamara's carefully reasoned arguments.
i suspect, however, that some may get lost in the neurology and neurochemistry sections, though these were clearly not written for a technical audience.
i imagine that an educated lay reader would be able to navigate this book with relative ease, but take that with a grain of salt.
hope this review has been helpful to you.
نویسنده :
Patrick McNamara
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=A5D5114A4EA7DE5224B81634D2C8526D
توضیحات فیزیکی اثر :
319 صفحه
فهرست مندرجات:
Table of contents :
Half-title......Page 3
Title......Page 5
Copyright......Page 6
Dedication......Page 7
Contents......Page 9
Preface......Page 11
Acknowledgments......Page 17
1 God and the Self......Page 19
2 On the Self and the Divided Self......Page 39
Introduction......Page 40
Theory of the Self......Page 42
The Self as Agent......Page 44
Biologic and Cognitive Roots of the Executive Self......Page 46
Self as Costly Handicap......Page 47
The Divided Self and the Process of Its Unification......Page 50
Genetics of Divided Consciousness......Page 52
Agency and Self......Page 56
Aquinas and Deliberation......Page 57
Goal-Directedness as the Domain of the Executive Self......Page 60
Introduction......Page 62
Cognitive Mechanisms of Decentering......Page 64
Explication of the Decentering Process......Page 65
Stage 1. Reduction in AgencyVolition......Page 67
Stage 3. Search for Optimal Selves......Page 68
Narratively Constrained Search Space for the Ideal Self......Page 69
Stage 4. Binding......Page 70
Religious Practices and Decentering......Page 71
Ecstasy......Page 73
Decentering and Related StatesProcesses......Page 74
Religious Fanaticism......Page 75
Introduction......Page 77
Neuroanatomy of the Self......Page 78
Neuroscience of Voluntary Motor Actions......Page 80
Data from the Clinic......Page 82
The Environmental Dependency Syndrome......Page 83
Delusions of Control......Page 84
Cognitive Models of Agency......Page 88
Note......Page 91
Decentering and MPD......Page 92
Implications of the Clinical Data for Self......Page 96
Introduction......Page 98
The Role of the Hippocampus......Page 111
Schizophrenia......Page 112
Anatomy of Schizophrenia......Page 114
Obsessive-Compulsive Disorder......Page 115
Scrupulosity......Page 117
Frontotemporal Dementia......Page 120
Summary of Neurologic Data on Hyperreligiousness......Page 123
Brain and Religion in Healthy Individuals......Page 124
A Tentative Synthesis of the Neurological Data......Page 145
Introduction......Page 149
Ecstatic Religion......Page 150
Hallucinogens/Entheogens......Page 152
Entheogens and Religious Experiences......Page 155
Role of Serotonin and Dopamine in Production of Religious Experiences......Page 157
Neurochemistry of Frontal Lobes......Page 159
Provisional Model of Neurochemical Regulation of Religious Experiences......Page 161
Introduction......Page 163
Religious Practices......Page 166
Phenomenological Analyses of Religious Experiences......Page 167
The Self and Its Transformation in Islamic Mystical Practices......Page 170
How Do the Sufis Use Religious Practices to Tame and Transfigure the Nafs? Sufi Efforts at Decentering and Self-Transformation......Page 172
Role of Executive Cognitive Functions in Religious Self-Transformation......Page 174
ECFs and Religious Practices......Page 175
Prosocial Behaviors of Empathy and Moral Insight......Page 176
Theory of Mind, Attributions of Agency......Page 179
Summary......Page 180
Introduction......Page 185
Near Universality of Spirit Possession......Page 188
Modern Accounts of Spirit Possession......Page 189
Cases of Well-Documented Possession States......Page 192
Decentering and Negative Possession......Page 198
Decentering and Unusual Identity Phenomena......Page 203
Possession and the Double......Page 204
Decentering and Normal and Abnormal Religious Experiences......Page 209
Origins, Nature, and Functions of “God concepts”......Page 211
Dream Characters as the Origins of Some God Concepts......Page 214
Dreams in Traditional Societies......Page 218
Summary of the Dream Origins of God Concepts......Page 220
Decentering and Dream Entities......Page 222
Introduction......Page 224
Speech Acts and Decentering......Page 226
Decentering and Narrative......Page 228
Introduction......Page 230
Characteristics of Rituals that Need to Be Explained......Page 232
Neurobiology of Ritual......Page 234
Ritual and Politeness Theory......Page 235
Religious Ritual and Decentering......Page 237
Ritual Sacrifice......Page 239
Cognitive and Emotional Functions of Ritual......Page 241
Religious Rituals, Temporal Cognition, and Historical Consciousness......Page 242
History, Tradition, and Lineage......Page 244
Ritual Decentering and Technical Intelligence......Page 245
Introduction......Page 247
Acquisition of Religiousness......Page 249
Natural Born Theists?......Page 250
Dreaming in Childhood......Page 252
The Special Role of “Supernatural Agents” and Monsters in Childrens Nightmares......Page 253
Evolution of Childhood......Page 254
Cognitive and Psychological Growth of the Child......Page 255
Development of the Sense of Self in Children......Page 256
Summary of the Transition from Childhood to Executive Self......Page 258
Adolescence......Page 260
Transition to Adulthood......Page 262
Old Age......Page 263
Introduction......Page 264
Is Religiousness an Adaptation?......Page 266
The Cultural Evolution of Religion......Page 270
Evolution of the Self......Page 272
Summary Regarding Evolution of Self and Religion......Page 275
References......Page 277
Index......Page 309